Tiris-konsepti

Tein tätä isoa Joomla-kokonaisuutta noin 4 kk täysiä päiviä vuoden 2012 keväällä – ja 4 kk on minulle (konkarina) aika helkkarin pitkä aika yhtä saittia.

Mutta on tässä kyllä sisältöäkin – ja eri osiot pelaavat sangen mainiosti yhteen, minkä huomasin nyt taas kun sivustoa re-visiteerasin lokaalipalvelimellani ja muutaman kosmeettisen kuvavaihdoksen tein. Ihan tyytis tähän kokonaisuuteen vielä nykysilmälläkin olen. >>>

Anyway, olisi vähän korskeaa sanoa, että tämän oli tarkoitus olla Facebookin haastaja, mutta oli ajatus olla ainakin vaihtoehto silloiselle Facelle. Ja tietyssä mielessä laajempi kuin mitä Face siihen aikaan oli. No, muistaakseni juuri siihen aikaan Facekin alkoi vähän muuttua – ja osittain nimenomaan tähän tämän saitin suuntaan, jos niin kehtaan sanoa, mikä vei tuolloin minulta vähän puhtia pois.

Tosin nyt, nykytilanteessa missä Facebookkikin pyristelee, tällaisella rajatummalla ja hallitummalla ratkaisulla voisi hyvin olla paikkansa.

Ajattelin tämän saitin nimenomaisesti toimivaksi yrityksen/yhdistyksen/yhteisön sisäisenä viestinnällisenä laajennuksena, intra-tai extranet-tyyppisesti, miten kukin olisi halunnut. Siihen lisäksi kunkin toiveiden mukaisesti ulkoisia tai sisäisiä enemmän tai vähemmän jaettuja  lisärajapintoja kauppapaikan, mainostuksen, keskustelualueiden ym. osalta. 

Aikamoinen tavoite, aikamoinen setti, aikamoinen työ ja kokonaisuus.

Tämän saitin työnimi mulla on Tiris, käytetyn sivupohjan mukaan. Niinpä Tiriksestä saatan puhua jatkossakin, kun tämän sivuston ominaisuuksia alla selitän.

Tämä kuuluu sarjaan monimutkaisimmat ja työteliäimmät mitä olen tehnyt – ellei sitten ihan peräti ykkönen. Siksi tämä Tiris on tässä esittelyssä. Eniten työtä teetti yleisesti ottaen juuri tämä erilaisten komponenttien yhdistäminen – ja erityisesti saada tuo AdAgency todella pelaamaan. 

Esittelyssä tämä Tiris myös siksi, että on tää oikeastaan perhanan hyvä, vaikka beta-vaiheeseen tuolloin 2012-13 jäikin. Nyt ehkä jatkan, saapa nähdä. Tässä on vain se, että nuo kaikki palikat tarvitsisi päivittää nyky-Joomlan mukaisiksi, mikä ei ole ihan halpaakaan. Ja arvatenkin tällaisen systeemin uus-päivitys kaikkinensa vaatisi hyvinkin kuukauden työn.

Tämä on ihan täysin toimiva systeemi ja halutessa parhaiten esillä MacBookkini lokaali-MAMP-serverillä. Julkisuudessa tätä saittia en kuitenkaan voi vanhoilla Joomla 2.5-tekniikalla pitää.

Lue alta lisää tarkemmin eri osioista ja ominaisuuksista.

Etusivu isossa koossa.

 

Kauppa JShop-tekniikalla

Yksittäisen kauppiaan sivusto, tai tuotenäkymä, voisi näyttää vaikkapa tältä.

Tuossa kuvassa yllä oli nyt käytössä tuommoinen yleisbanneri, mutta jokaisella kauppiaalla voisi/pitäisi olla oma mainosbannerinsa omilla sivuillansa. Ja tämäkin banneripaikka on hallittavissa myös sillä AdAgencyllä.

Tai tuo banneri hyvinkin voisi/pitäisi olla aktiivinen myös muuten, esim. sesonkien mukaan, kuten räväkästi tässä joulubannerillani:

 

No sinällään muuten ei tässä kauppapaikkana ole mitään erityistä, ainoastaan se, että se(kin) siis kiinteästi yhteydessä muihin osioihin.

 

JomSocial eli yhteisö

Tämä tavallaan on se avain koko touhuun. Ainakin laajasti ajatellen. Mutta ei pakko ole tämä.
Voi olla vaikkapa kauppias ilman, että olisi yhteisössä mukana. Tai pitää blogia tai kysellä forumissa tai mainostaa jne.
Mutta luontevaa tässä yhteisössä kuitenkin on olla mukana, jos kerran on muutenkin mukana.

Esimerkki privaattiryhmästä – ja siitä että mainospaikoilla tosiaankin tapahtuu. Tämä kyseinen Hirvoxin mainos tässä tosin ei kyllä ole millään tavalla oikein kohdistettu juuri tanssiryhmän jäsenille, mutta onkin vain demona.

Ja nämä eri Community-osiot myös todella toimivat; tässä video tuotuna YouTubesta.

Ja tämä esimerkkinä, että Eventsitkin tosiaan toimii.

 

AdAgency eli mainostus

Voit mainostaa Community-sivuilla mitä vain: omaa  tuotettasi tai kauppaasi tämän palvelun JShopissa, tai voit mainostaa vaikkapa kampaamopalvelujasi Loimaalla tai kioskiasi Runosmäessä.

Voit mainostaa omaa ryhmääsi tässä palvelussa muille käyttäjille, tai oma ryhmäsi voi sijaita vaikkapa ihan jossain muualla.
Voit mainostaa jotain tapahtumaasi – tässä palvelussa on lisäksi ominaisuus, että voit luoda omia Eventsejä.

Edelleen, jos vaikkapa perustat tähän palveluun oman ryhmäsi, sinusta tulee sen ns. administratori, ja voit tässä ryhmässä mainostaa mitä haluat. Muistaakseni onnistui niinkin, ainakin palveluna, että voit tässä omassa ryhmässäsi mainostaa vaikka omia Google AdSense -mainoksiasi ja itse tienata vähän rahaa.

Näin toimitaan: 1. Rekisteröidy ensiksi mainostajaksi, mikä on helppoa. 2. Valitse sitten mainostyyppi.

Tämän jälkeen valitse kampanja. Näitä tällaisia valmiita paketteja voi Admin luoda mielensä mukaan.
Mahdollisuudet ovat moninaiset hinnoittelun ja kriteerien suhteen, esim.

  • 500 klikkausta yläbannerista yhteishintaan 100e
  • 2kk mainosaikaa sivubannerista hintaan 50e
  • en muista nyt enää, mutta mahdollisesti kampanjan sai myös näyttöpohjaisesti, eli 1000 näyttökertaa hintaan 50e, jne

Kuvan paketit ovat ilmaisia, mutta ideahan tietty on, että mainoksista saa palveluntarjoaja myös rahaa, eli näissä on reaaliaikainen normi maksukäytäntö. Kun kamppis on ohi, tavalla tai toisella, niin mainos isseksensä lakkaa näkymästä. Jos asiakas haluaa uusia kamppiksen, siellä se oma kamppisvalinta ja mainos ovat säilyneet, joten eikun vain kassan kautta ja uusi kamppis päälle.

Tämän jälkeen teet mainoksesi aika lailla Googlen AdWordsin kaltaisesti; jos käytät kuvaa, niin lähetät vain sen palvelimelle ja asemoit halutusti. Tämänhän voi tietenkin myös ostaa palveluna, mikäpä siinäkään.

Kuten ylläolevasta kuvasta voi päätellä (Ad Agency Geo -sarake), niin mainosnäyttöä voi kohdentaa esim. maantieteen mukaan – ainakin teoriassa. (Niin ja kuten noista yläkuvan Descriptioneista ja Zone Infoista näkee, niin nämähän työvaiheen kuvaukset täytyisi selkeäsanaistaa; eihän noista muut tajua mitään paitsi minä – enkä minäkään aina. Tässä kuitenkin kyse vain nimeämisestä, ei tekniikasta.)

Ja frontendin hallinnasta (alla) näet a) mainoksesi b) kampanjasi c) kampanjastatuksen.

Backendissä Admin näkee yhdellä silmäyksellä kokonaistilanteen kamppiksien suhteen. Täältä voi Admin sitten näitä kampanjoita täysin hallita asiakkaankin puolesta.

 

Blogit ja muut kirjoitukset

Sangen siistit K2-tekniikan blogit tietyltä tai tietyiltä kirjoittajilta. Näitä voi sitten rajata monin tavoin, vaikkapa ryhmäkohtaisiksi.

(Tuossa eka jutussa “Miksi tämä… ” en nyt edes tiedä mitä puhun. Tekstit ovat vuosien takaa, en lukenut edes.
Mutta nykyisellään ajattelen, että Face on Face ja sitä käyttää kukin miten käyttää, mutta julkista kaikki Facen käyttö on, kuten on nähty. Tämä Tiris-ratkaisu on privaatimpi ja ehkäpä suojatumpi. Tämä ehkäpä enemmän intranet/extranet -tyyppinen.)

Tai blogeja vaikkapa aihekohtaisesti. Tämä allaoleva Satun esimerkkiblogi on haluttaessa suoraan liitoksissa hänen kauppasivuihinsa, forum-postauksiin, yhteisö- ja/tai ryhmäsivuihinsa. Tätä tämä alussa mainostettu integraatio tarkoittaa; kaikki on liitoksissa kaikkeen, jos níin halutaan. Ja myös, jos ei haluta integraatiota, voi hyvin olla ilman. Käyttäjä itse valitsee mitä ja miten käyttää.

Ja varsinainen hyvätasoinen K2-blogisivu kaikkine oheislinkkeinensä. Niin ja muistaakseni sillä AdAgencyllä sai näillekin sivuille määriteltyä mainoksia. Näin esim. krjoittaja voi mainostaa omia Tiriksen kauppasivujaan, tai jotain muuta omaa tai muiden palvelua ja tienata jopa rahaakin blogeistansa ja muusta.

 

Forum

Jotteivät ominaisuudet lopu, niin mukana on myös Joomlan paras forumsysteemi Kunena. Ja tietysti integraatiossa kaikkien muiden osioiden kanssa.

 

JobBoard

Perusjuttujen lisäksi laitoin myöhemmin mukaan myös JobBoardin, joka, jos tarpeeksi porukkaa olisi palvelussa, voisi toimia ihan pelkästään sisäisestikin, mutta tämä voisi olla myös yhteyksissä ulkoisiin työpaikkapalveluihin. No, tämä oli aika extraa.


 

Loppukommentit

No, eihän tällaiseen asiakashankinta ja/tai ylläpitäminen todennäköisesti kovin yksinkertaista olisi. Monia haasteita hyvinkin voi kuvitella, varsinkin nykypäivän tietosuojaseikkoihin liittyen.

Kuitenkin hyvin voisin kuvitella tämän tällaisen toimivan esim. jollain 100+ henkilön yhdistyksellä tai yrityksellä, tai vaikkapa jollain urheiluseuralla, tai muilla toimijoilla esim. intranettinä.

Niin ja toki paitsi, että tässä samassa palvelussa voisi hyvinkin olla useita erillisiä toimijoita, minkä tekniikka hyvinkin kestäisi, niin mikäänhän ei estäisi monistamasta tätä palvelua kullekin toimijalle omaksensa. Eli kyllä minä näen, että voisi tämä toimia ihan oikeastikin.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • 044 - 2434 781 / 046 6182 779
  • teemu [at] koo1.fi / temequu [at] gmail.com
  • Lemminkäisenkatu 17 B 53, 20520 Turku

Koo1 2018 © All rights reserved